Konkurrenceafdeling

Talentcenter HaderslevAt være holdleder i HSK
K1 K2K3 K4 Aspirant

At være Holdleder i Haderslev Svømmeklub

Holdlederne (HL) i Haderslev Svømmeklub (HSK) er faste frivillige. Dvs. man melder sig som frivillig HL for et af K-Holdene i klubben. Og selvfølgelig for det K-hold hvor ens barn svømmer. Hvis svømmeren rykker på nyt K-hold, rykker man automatisk med op på holdet som HL, med mindre der i forvejen er 2 HL. Vi sigter nemlig mod altid at have min. 2 HL pr. K-Hold, således at man kan fordele opgaverne imellem sig.

At være HL i HSK giver en enestående chance for at være tæt på sin svømmer og dennes holdkammerater til stævner, arrangementer og træningslejre. Den faste HL behøver ikke deltage i hvert stævne eller træningslejr andre forældre kan også udpeges som holdleder. Opgaverne er:

• Oprette events på via Klubmodul/hjemmesiden på de stævner, der er tildelt den enkelte HL fra K-udvalgsmøde. Hold øje med sidste tilmeldingsfrist!
  • Bestille mad og overnatning ved weekendstævner, på de stævner, der er tildelt den enkelte HL fra K-udvalgsmøder. Hold øje med sidste tilmeldingsfrist!
  • Udsende Infoseddel til alle stævne/event tilmeldte svømmere via klubmodul/hjemmesiden
  • Finde officials til stævner (dette melder forældre sig til via stævneeventet)
  • Planlægge kørsel til stævner (dette melder forældre sig til via stævneeventet)
  • Deltage i møder i Konkurrenceudvalget (4-6 møder om året)
  • Støtte trænerne i kommunikation med forældre, hvis behov for dette
  • Ved weekend stævner skal der arrangeres fælles stævnekasse Stævne kasse og HL bluser kan afhentes i køkkenet ved klublokalet
  • Planlægge opstartsaften efter sommerferien i fællesskab med de andre holdledere
  • Planlægge sommerafslutning sammen med trænerne
  • Deltage i forældremøde sammen med trænerne
  • Forme en tekst og tage billeder i forbindelse med stævner til opslag på SoMe i samarbejde med trænerne.
  • Tale med forældre om vigtigheden af en official-uddannelse M1+M2
  • Planlægge og deltage i mindst 1 social arrangement for holdet pr. sæson

Særlige opgaver for det enkelte hold

K1
Det aftales med Cheftræneren om der er behov for en holdleder til de enkelte events - Ved 1 dags stævner skal svømmerne selv sørge for at medbringe mad/snacks osv.

K2
Forventes at være stævnevante. En enkelt holdleder er nok med mindre andet aftales med K2-træneren.

Ved 1 dags stævner skal svømmerne selv sørge for at medbringe mad/snacks osv.

K3
Har lidt stævne erfaring. Er der mere end 15 svømmere tilmeldt stævnet sendes to holdledere af sted. K3 skal hjælpes med vigtigheden af madindtag.

Ved 1 dags stævner skal svømmerne selv sørge for at medbringe mad/snacks osv

K4
De unge svømmere har behov for en del ekstra hjælp til stævner. Er der mere end 10 svømmere tilmeldt til et stævne sendes to holdledere med.
Ved 1 dags stævner skal svømmerne selv sørge for at medbringe mad/snacks osv.

Holdlederopgaver under stævner

Roll-ups eller bannere placeres i det område i svømmehallen, hvor Haderslev Svømmeklub vil være, således at svømmerne nemt kan orientere sig.

• Deltager i holdledermøde, ca. 1 time før stævnestart.
  • Henter stævneprogrammer. For at få et overblik over stævnet er det en god ide at overstrege alle HSK svømmerne  med overstregningstusch i heatlisterne. Hvis muligt, er det en god ide´ at printe listerne ud hjemmefra. Vær dog opmærksom på, at ændringer kan forekomme!
  • HL sørger hjemmefra for at alle tilmeldte svømmere har kørelejlighed ved stævner med fællestransport.
  • HL sørger for at tjekke ind- og ud fra skolerne/overnatningssted og sørge for madbilletter under overnatningsstævner
  • Afhenter og medbringer evt. stævnekasser og Roll-ups hos i køkkenet og klublokale. I skabene i køkkenet ligger der HL-bluser til fri afbenyttelse. Roll-Ups, stævnekasser og HL bluser leveres rengjorte tilbage i køkkenet den første mulige hverdag efter stævnet.
  • Roll-ups eller bannere placeres i det område i svømmehallen, hvor HSK opholder sig, således at svømmerne nemt kan orientere sig.
  • Holdledere og træneren samler svømmerne for afholdelse af opstartsmøde. Træneren informerer bl.a. svømmerne om deltagelse i holdkaps.
  • Hjælpe de nye K-svømmere med at komme til opvarmning/indsvømning
  • Sørge for at nye k-svømmere er klar til start i god tid (ca. 2 heat før de skal svømme)
  • Være opmærksom på præmieoverrækkelser mellem løbene
  • Støtte svømmere, der har behov for en snak, opmuntring, ros mm.
  • Sørge for at svømmerne holder sig varme (har overtrækstøj på) og bærer sko under stævnet
  • Holdlederen og Trænerne hjælper svømmerne med at heppe på hinanden.
  • Være opmærksom på, at svømmerne får drukket og spist imellem løbene.
  • Hjælpe tilskadekomne svømmere (trænerne kan ikke forlade hallen)
  • Tage sig af tvivlsspørgsmål under stævnet. Læs evt. den oprindelige invitation fra den arrangerende klub godt igennem. Her bliver mange spørgsmål besvaret før stævnet
  • Hvis der er tid og overskud - evt. tage billeder fælles billede til klubbens Webside samt SoMe

Stævnekasse

Stævnekassen er ikke et hovedmåltid, men hurtig energi!

Det indkøbes ved REMA 1000, Simmerstedvej i Haderslev. I HSK støtter vi dem, der støtter os!

Kan indeholde følgende:

• Gulerodsstave
  • Æbler
  • Pærer
  • Vindruer
  • Melon
  • Rosiner
  • Nødder
  • Kiks
  • Frugtstænger
  • Myslibar

Behovet for frugt varierer fra gang til gang. Ved weekendstævner er tommelfingerreglen at der skal der til et weekendstævne indkøbes:

• Ca. 3 stk. frugt pr. svømmer
  • Ca. 2 kg gulerødder til 15 svømmere
  • Ca. 1- 1,5 pakke/pose rosiner (a 250 g) til 15 svømmere
  • Ca. 3 pakker grove sunde kiks til 15 svømmere
  • Ved stævner der strækker sig over flere dage, kan der være behov for at have nogle boller eller knækbrød med. Evt. bagt af nogle forældre. Der købes lidt marmelade eller andet der kan holde sig til at smøre pa°.

Til holdlederne:
Her finder du blanket til refusion af udlæg og afregning af kilometerpenge