3 BASSINPRØVER Hjortebrohallen
Dansk Svømmeunions bassinprøve

HUSK OG VÆLG DATO VED TILMELDING !

Det er muligt at bestille bogen "Livredning til alle med interesse for vand og sikkerhed"

Undervisningen baserer sig på bogen, Derfor anbefaler vi at du bestiller bogen.

- Livrednings for alle
- Livredningstjeneste
- Livredning for skole, fritid og klub

Livredning
...håndbogen til alle med interesse for vand og sikkerhed

Dansk Svømmeunion har, i samarbejde med TrygFonden kystlivredning, udgivet bogen Livredning ...håndbogen til alle med interesse for vand og sikkerhed.

KURSUS EFTERMIDDAG KL. 15-19
  1. Lektion: Opfriskning af genoplivning/førstehjælp m.v. Gennemgang af den praktiske prøve inkl. afklarende spørgsmål m.v.
  2. Lektion: Praksis i svømmehallen, hvor nedenstående prøve gennemføres

HUSK AT VÆLGE DATO VED TILMELDING (nederst i dette event)

Bassinlivredderprøvens indhold:
  1. Prøvetager fremviser og gennemgår sikkerhedsforanstaltningerne på anlægget.
  2. Udspring fra bassinkant/startskammel efterfulgt af 200 meter fri svømning. De første 50 m skal svømmes med hovedet over vand (maksimal tid på første 50 m: 1 min. 30 sek. herefter ingen tidskrav)
  3. To på hinanden følgende dykninger fra vandtrædning til bassinbund efter bjærgedukke i forlængelse af de 200 m svømning. Efter anden dykning bjærges dukken til nærmeste kant. Dykningerne foretages i forlængelse af de 200 m svømning og der må maks gå 30 sek før første dyk og 60 sekunder imellem dykkene.
  4. Udspring fra bassinkant og redning af panisk nødstedt ved brug af beroligende kommunikation og flydehjælpemidler.
  5. Udspring fra bassinkant efterfulgt af 25 m bjærgning af medie og ophaling med hjælper. Undervejs demonstreres HLR ved assistance fra hjælper samt kunstig åndedræt i vand.
  6. Udspring fra bassinkant og 10 meters skrådyk efter bjærgedukke, ophaling af medie, hvorefter HLR demonstreres på junior- eller spædbarns- dukke.
  7. Håndtering af nakkeskade på lavt vand.
  8. Mundtlig eksamination i førstehjælp. Herunder brug af anlæggets genoplivningsudstyr.
Øvelserne 2-7 udføres påklædt i arbejdstøj, eller som minimum shorts og T-shirt. Svømmebriller er ikke tilladt.
Øvelserne kan ses på Svømmeunionens hjemmeside sammen med en demonstrationsfilm

En uddybelse af øvelserne kan ses på Svømmeunionens hjemmeside sammen med en demonstrationsfilm.

Dine forudsætninger:
Kurset forudsætter, at du kan svømme 200 m, heraf de første 50 m under 1 minut og 30 sekunder, at du kan dykke ned på bunden 3 gange i din svømmehal. Alle, der er fyldt 17 år inden årets udgang kan indstille sig til bassinlivredderprøven. Der må under prøven ikke anvendes svømmebriller og andre hjælpemidler.

Kompetencegivende kursusbevis:
Efter bestået prøve modtager du Dansk Svømmeunions Bassinlivredderprøvebevis.

Kursets rammer:
Kurset består både af teori og praktiske øvelser i førstehjælp samt træning i livredningsteknikker i vandet.
Derfor medbringes badetøj på kurset, ligesom praktisk tøj anbefales under førstehjælpsøvelserne. Til selve prøven (vanddelen) skal du endvidere anvende shorts og t-shirt.

Haderslev Svømmeklub

v/Steffen Schulze